Propozycja zajęć dla 5,6-latków 16.04.2020
Witam serdecznie
Temat dnia: Tyle stóp, tyle kroków
- Poranna gimnastyka https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ
- Ćwiczenia dotyczące zrozumienia stałości miary.
- Zapoznanie z przyborami mierzącymi
Oglądanie różnych przyrządów służących do mierzenia: : centymetr krawiecki, miarkę metrową (metrówkę), linijkę. Nazywanie ich, określanie, co można mierzyć za ich pomocą i kto z nich korzysta. Np.: termometr – służy do mierzenia temperatury, zegar – do mierzenia czasu, centymetr krawiecki – do mierzenia długości (szerokości) materiału, Waga – do mierzenia masy (potocznie – ciężaru). - PRZYGOTUJCIE: skakanki lub długi sznurek , włóczka, w różnych kolorach.
- Rodzic układa ze skakanek( lub sznurka, włóczki ) dwie drogi np. droga czerwona i droga żółta.
Dwie drogi równoległe. Rodzic. pyta: − Czy obie drogi mają taką samą długość?
-jedna z dróg zakręca − Czy teraz drogi mają taką samą długość? − Dlaczego uważacie, że jedna zdróg jest dłuższa?
Drogi mają taką samą długość, bo nadal są te sameskakanki, tylko jedna jest „ zakręcona”.
- Mierzenie szerokości dywanu stopa za stopą. Mały dywan. Dziecko mierzy szerokość dywanu, stawiając stopę przed stopą (palce jednej stopy dotykają pięty drugiej stopy) i głośno liczy. Następnie rodzic wykonuje tę samą czynność − Dlaczego wyszły różne wyniki? − Czy wasze stopy są jednakowej długości?
- Mierzenie długości dywanu krokami. Mały dywan. Dziecko mierzy długość dywanu krokami, które głośno liczy. Tę samą czynność wykonuje rodzic − Dlaczego wyszły różne wyniki? − Z czym jest związana długość waszych kroków? (Ze wzrostem).
- Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Stary Donald farmę miał”.
Posłuchaj piosenki i spróbuj się jej nauczyć.
https://www.youtube.com/watch?v=XQRHDliey4c
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie świnkę miał ija, ija o!
Świnka chrum – chrum – chrum (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie krówkę miał ija, ija o!
Krówka mu – mu – mu (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie konia miał ija, ija o!
Konik ihaha – ihaha (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie kozę miał ija, ija o!
Koza mee – mee – mee (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie kurkę miał ija, ija o!
Kurka ko – ko – ko (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie pieska miał ija, ija o!
Piesek hau – hau – hau (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie kotka miał ija, ija o!
Kotek miau – miau – miau (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
I na tej farmie myszkę miał ija, ija o!
Myszka pi – pi – pi (x2)
Stary Donald farmę miał ija, ija o!
- Domowa orkiestra.
Stwórzcie domową orkiestrę, do tej zabawy potrzebujecie kuchenne narzędzia np. dwie łyżki lub łyżka + garnek – uderzamy o siebie „instrumentami” (wykorzystać można to co znajduje się w kuchni). Gramy na instrumentach podczas piosenki. Kiedy w tekście pojawiają się poszczególne zwierzęta – przestajemy grać i naśladujemy wydawane przez nie odgłosy.
Przykład:
Stary Donald farmę miał ija, ija o! (gramy)
I na tej farmie świnkę miał ija, ija o! (gramy)
Świnka chrum – chrum – chrum (x2) (śpiewamy)
Stary Donald farmę miał ija, ija o! (gramy)
- dotyczące piosenki:
− O czym była piosenka?
− Jakie zwierzęta występują w piosence?
− Kto miał farmę?
− Jakie odgłosy wydają poszczególne zwierzęta?
- Zabawa plastyczna – poniżej pomysł na wykonanie świnki skarbonki.
https://www.youtube.com/watch?v=vT-GaR_61rk
- Na koniec zróbcie masażyk relaksacyjny:
Idzie pani: tup, tup, tup (stukamy plecy malucha opuszkami palców),
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (stukamy w plecy zgiętym palcem),
skacze dziecko: hop, hop, hop (opieramy dłoń na przemian to na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok (dotykamy stóp, pleców i głowy dziecka).
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka),
kropi deszczyk: puk, puk, puk (stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami),
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki),
a grad w szyby łup, łup, łup (stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści).
Świeci słonko (palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy),
wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka),
pada deszczyk (znowu stukamy opuszkami palców).
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark).
Udanej zabawy
Marzena Włodarczyk


