Propozycja zajęć dla 5,6-latków 01.04.2020
Dzień dobry kochane dzieci i rodzice
Temat dnia: Gdzie budować gniazdo?
- Zacznijmy od porannej gimnastyki:
„Słonko wschodzi i zachodzi” – dziecko stopniowo podnosi się z przysiadu do stania, wyciąga ręce do góry i obraca się wokół własnej osi – słonko wstało i świeci, następnie powoli wracają do przysiadu i kulą się – słonko zaszło.
„Obserwujemy powracające ptaki”- dziecko spaceruje po pokoju, na hasło Skowronek, zatrzymuje się, kładzie na brzuchu, podnosi łokcie nad podłogę i naśladuje obserwowanie ptaka przez lornetkę.
- Poznajmy dzisiaj nazwy ptaków, które powróciły do nas wiosną.
Przyjrzyjcie się ptakom, spróbujcie dostrzec różnice i podobieństwa.
Podzielcie nazwy tych ptaków na sylaby.
- Mam teraz dla Was kilka zagadek
Pióra biało- czarne,
buciki czerwone,
uciekają przed nim żabki,
gdy idzie w ich stronę ( bocian)
Z wiosną do nas przyleciała
ta ptaszyna czarna, mała
murować się nie uczyła,
ale gniazdo ulepiła. ( jaskółka )
Już po lesie kuka,
gniazda sobie szuka
jak znajdzie, podrzuca jajo,
niech inni je wygrzewają ( kukułka )
Śpiewa wysoko piosenki do słonka
głos ma podobny do drżenia dzwonka. ( skowronek)
Gdy inne ptaki lecą w ciepłe kraje,
on zawsze z nami zostaje. ( wróbel)
- Proszę rodziców, aby przeczytali wam opowiadanie Hanna Zdzitowiecka „Gdzie budować gniazdo”
-Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci-powiedział dzięcioł.
-Któż to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca - oburzył się skowronek.- O, nie! Gniazdko powinno być usłane w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu...
-Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie, z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory - świergotała jaskółka. - Sit, sit - powiedział cicho remiz . - Nie zgadzam się z wami. Gniazdo w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wietrzyk buja nim jak kołyską...
- Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni zaćwierkał stary wróbel.
- Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Bo są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norach, w ziemi albo wprost na wodzie...Ja tam nie jestem wybredny w wyborze na gniazdo. Miałem ich już wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie - pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte - szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dosyć niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które znosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika."
Odpowiedzcie na pytania:
- które ptaki rozmawiały o gniazdach?
- jakie gniazda zachwalały ptaki?
- co powiedział wróbel na temat gniazd?
- z czego ptaki robią gniazda ?
5. Pobawcie się teraz w zabawę Wróbelki i kot”.
Zamieńcie się w wróbelki. Ostrożnie biegajcie po pokoju, machając rączkami jak skrzydełkami. Na hasło „Idzie kot”, jak najszybciej przykucacie w wyznaczonym miejscu. Hasło „Kota nie ma”, jest sygnałem do ponownego poruszania się.
6.Dzisiaj jest już nowy miesiąc Kwiecień, dlatego proszę o przeczytanie dzieciom fragmentu wiersza A.Nosalskiego „ O dwunastu braciach- kwiecień”
Kwiecień nie czeka
Bardzo się spieszy
Aby na drzewach
Listki rozwiesić
Pierwsze warzywa
Zasiać w ogrodzie
Po czym z uśmiechem
Od nas odchodzi
- o jakim miesiącu jest wiersz ?
- co robi kwiecień?
-powtarzajcie sobie nazwy wszystkich miesięcy
Nie zapomnijcie, że mamy dzisiaj specjalny dzień "prima aprilis"- troszkę pooszukujcie najbliższych
7. Poszukajcie teraz w swoich wyprawkach puzzli „ Wiosna”
Powypychajcie puzzle, ułóżcie samodzielnie i przyklejcie na kartkę.
Miłej zabawy
Marzena Włodarczyk


