Propozycja zajęć 5,6-latków 28.04.2020
Temat dnia: Miejsca, które znam.
Dzień dobry ,,Słoneczka” zapraszam Was do poznania ciekawostek na temat Gminy Kruszyna oraz do zabaw z kostkami.
- „Kto jak skacze”
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
- Przyjrzyjcie się mapie Polski i pokażcie paluszkiem:
- miejsce swojego zamieszkania,
- stolicę Polski,
- Morze Bałtyckie,
- góry

- Nasza gmina- Kruszyna
Proszę rodziców o przeczytanie legendy o powstaniu Kruszyny
Według legendy na terenach gdzie dziś leży Kruszyna rozciągały się olbrzymie lasy. Kacper Denhoff pełniący służbę na dworze króla Zygmunta III zaproszony został tu na polowanie zorganizowane przez hetmana Koniecpolskiego. W czasie łowów zapędził się za olbrzymim dzikiem oddalając się od towarzyszy. Gdy dogonił zwierzę zranił je. Rozjuszony dzik rzucił się na Denhoffa, a ten ratować się musiał ucieczką na najbliższe drzewo, a dokładnie potężny krzew kruszyny. Łowy mimo wszystko zakończyły się pomyślnie, zaś Denhoff po wyjściu cało z opresji, w miejscu swego ocalenia wybudował kościół, a następnie przeniósł tu swoją siedzibę co dało początek wsi.
Na początku XVII wieku Kruszyna należała do Kacpra Denhoffa herbu Dzik. Staraniem tego właściciela zbudowano w Kruszynie kościół w stylu odrodzenia, konsekrowany przez brata Kacpra, Jerzego Denhoffa, biskupa przemyskiego i pałac jako rodową siedzibę warowną. Mieszkańcy Kruszyny i okolicznych wiosek z pokolenia na pokolenie przekazują sobie tę legendę, która mówi o dziejach wsi, a jednocześnie wyjaśnia pochodzenie jej nazwy.
Legenda ta jest wyjątkowo żywą i uważana przez wszystkich za prawdziwą historię.
- Skoro znacie już legendę o Kruszynie to zapoznajcie się z herbem gminy Kruszyna

- Zabawy z kostkami.
Do dzisiejszych zajęć potrzebne nam będą dwie kostki do gry.
- Dodawanie z użyciem kostek.
Dziecko rzuca kolejno dwiema kostkami . Po wyrzuceniu liczy oczka.

Podaje wynik. Uzasadnia go. np. 5 i 6 to 11. (pięć dodać sześć to jedenaście).
Zapisuje w zeszycie lub na kartce odpowiednie działanie i je odczytuje.
5 + 6 = 11
- Odejmowanie z użyciem kostek.
Dziecko kolejno rzuca kostkami. Liczy oczka wyrzucone na pierwszej, a potem – na drugiej kostce. Odejmuje większą liczbę kropek od mniejszej.

Podaje wynik. Uzasadnia go. np. 6 odjąć 4 to 2. Zapisuje odpowiednie działanie i je odczytuje.
6 - 4= 2
Proszę o wykonanie kilku zabaw z kostkami i zapisanie wyników.
Zadania dla chętnych.

Pozdrawiam
Marzena Włodarczyk


