Propozycja zajęć 5,6-latków 11.05.2020
Dzień dobry ,,Słoneczka” zapraszam Was do zapoznania się ze zwierzętami żyjącymi na łące.
Temat dnia: Łąka w maju- barwa ochronna.
- Oglądanie ilustracji przedstawiających łąkę w maju.


2. Słuchanie piosenki Wiosna na łące
https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
Rozmowa na temat wysłuchanej piosenki
- kto przybył na łąkę?
- co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna?
- co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?
- wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosenne
- Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby „Zabawa w chowanego”. (Książka s.74-77)
Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało - żółtych kwiatach. i jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motylek cytrynek bawili się na łące w chowanego.
- Jeden, dwa, trzy... - mała biedroneczka odliczyła do 10 ( Wy też policzcie) i rozejrzała się dookoła. - Zaraz was znajdę - zawołała pewna siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: - Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza!
Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy tak samo zielone, jak żabka.
O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedroneczka rozpostarła małe skrzydełka.
- Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami!Zaraz będziesz zaklepany - ucieszyła się z odkrycia.
- I hop! - biedroneczka usiadła na listku koniczyny. Znowu nic! Zdawało mi się. Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Cytrynka na pewno znajdę - pomyślała. Jest większy od konika polnego. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.
- Jest! Widzę cię, motylku!
Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat i tysiące innych dookoła. Czy któryś z nich był motylkiem cytrynkiem?
Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili. Zrobiło jej się przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
- Mylisz się biedroneczko - odezwał się mądry ślimak. - Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo wypatrzyć żółtego motylka , gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot żabki od liścia, motylka od kwiatka.
- To prawda - z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki.
- Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś - powiedział motylek cytrynek. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropki. Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. - Lecę - powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, przeniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodenkach dziewczynki i... znikła. A może wciąż tam siedzi. jak myślicie?
Odpowiedz na pytania:
- W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
- Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
- Co to jest barwa ochronna?
Ubarwienie ochronne czy maskujące polega na upodobnieniu się̨ barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź́ polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.
- Podzielcie nazwy bohaterów opowiadania na sylaby: żaba, motyl, biedronka, konik polny. Kto potrafi może podzielić te wyrazy na głoski.
4. Cykl rozwojowy motyla.


5. Majowa łąka – praca plastyczna. Wyprawka – karta 23, nożyczki, klej.
- Wycinanie z karty pasa w kolorze zielonym. Składanie pasa według instrukcji. Przyklejanie wiosennych kwiatów-naklejek według instrukcji (od największych do najmniejszych).
- Inną propozycją jest wykonanie łąki z zielonej bibuły lub zielonego papieru, na której umieszczamy zrobione samodzielnie rośliny i mieszkańców łąki.
Zadania dla chętnych:
Wykonaj szlaczki kolorowymi mazakami. (Załącznik Nr 1)

Przepisz litery w odpowiednie miejsca i przeczytaj wyraz (Załącznik Nr 2)

Miłej zabawy
Marzena Włodarczyk


